Všimli sme si opakujúci sa jav. Niektoré superlatívy o materiáloch znejú až príliš dobre!
Keď tieto frázy počúvame znova a znova, začneme sa prirodzene pýtať otázky. Reálne otázky.
Tu je 10 výrazov, ktoré často počúvame a na ktoré sa musíme pozrieť aj kriticky:
- „Bioaktívny“ – určite?
Koľko bioaktívnej zložky obsahuje? Ako dlho pôsobí? A ako sa s tým materiálom pracuje v praxi? Bioaktivita znie skvele, ale niekedy to znamená len to, že materiál obsahuje málo účinnej látky a nie že má dostatočný terapeutický účinok.
- „Najlepší materiál na trhu“
Podľa čoho? Kto to vyhodnotil? A prečo veľmi podobný nájdeme aj u konkurencie pod iným menom, s podobným zložením len v inej tubičke?
- „Vylepšené zloženie“
To znie výborne. Ale je otázka, či to „vylepšenie“ má reálny dopad na klinické vlastnosti?
- „Najlepšie výsledky zo všetkých materiálov“
A na základe akej štúdie? Aká bola systematika? Bola nezávislá? Opakujú sa tieto výsledky aj v iných výskumoch?
- „Materiál roka“
Prečo minulý rok a ďalšie roky pred tým, keď už bol na trhu, nevyhral materiál roka?
- „Bio“
Bio je moderné slovo. Ale čo na tom je skutočne bio? Nahradili jednu zložku, ktorá nebola BIO druhou - tá už je BIO?
- „Univerzálny“
Na všetko? Dobre. A ako to vychádza v porovnaní s ne-univerzálnymi materiálmi. Ktoré majú lepšie výsledky? Je "všetko v jednom" to najlepšie?
- „Novinka na trhu“
V poriadku. Ale poďme sa porozprávať o tom, ako sa správa po rokoch v praxi
- „Chameleón efekt“
Prispôsobí sa farbe zuba? Aj keď je diskolorovaný? Ak áno, prečo potom stále používame vzorkovníky odtieňov?
- „Game changer“
Fajn, poďme si to vyskúšať v praxi. Pretože „game changer“ má byť niečo, čo zásadne zmení spôsob našej práce.
Záver?
Nie sme proti novinkám. Ani proti inováciám. Práve naopak - milujeme nové technológie a materiály, ktoré skutočne fungujú.
Ale zároveň sme zubári. A máme povinnosť byť zodpovední - voči sebe aj voči pacientom.
Autor článku: MDDr. Vladimír Opalka
Potrebujete sa poradiť alebo niečo s nami prekonzultovať? Kontaktujte nás: