Ako študent som sa chodil učiť do ambulancie k otcovi, pozorovať jeho prácu, pýtať sa, získavať skúsenosti.
Veľakrát prišiel do ambulancie predajca dentálnych materiálov, ktorý otcovi ponúkal „overené“ (resp.nové, vylepšené) materiály. Špeciálne si spomínam na jeden konkrétny príklad, keď prišiel sympatický pán a začal otcovi ponúkať materiál - kompomér, ktorý mal byť "dokonalým spojením výhod kompozitu a skloionomeru". Spomínal zubárov, ktorí ho údajne používajú. Nepovedal som to hneď nahlas, ale necítil som sa byť úplne stotožnený s tým, čo hovorí.
Už v tom čase som sa neustále snažil vzdelávať. Dentálne materiály ma veľmi zaujímali. Tento konkrétny materiál som už poznal a vedel som, že vo vedeckých štúdiách nevychádza zďaleka tak dobre, ako ho predajca prezentoval. V skutočnosti sa ukazovalo, že to "spojenie výhod" niekedy znamená len kompromis, ktorý si so sebou nesie aj nevýhody oboch svetov.
Medzi marketingom a realitou môže byť priepastný rozdiel.
Samozrejme neobviňoval som predajcu zo zavádzania. Chápal som, že on sám tieto informácie dostáva sprostredkovane, od výrobcov alebo z iných zdrojov. A chápem, že nie je jednoduché sa v takom množstve informácii vyznať, obzvlášť, ak človek nemá vyštudovaný náš odbor.
Vtedy som si naplno uvedomil, ako ľahké je pre zubára, ktorý má denne plnú čakáreň, nechať sa ovplyvniť dobrým marketingom. Hoci od dobre mienenej rady predajcu, alebo na základe letáku, odporúčania, či dojmu z prezentácie a nie na základe reálnych dát či skúseností. Overovať si každú jednu informáciu je tiež časovo nemožné.
A zároveň, ako málo je na trhu praktických rád, skutočných skúseností a odborného poradenstva od niekoho, kto si daný materiál reálne vyskúšal v praxi - od zubára.
Videl som veľakrát ako otca nahovorili na ďalšie rôzne "zázračné" materiály či prístroje, ktoré nakoniec skončili v zásuvke. Ak by aj všetky materiály spĺňali svoje vlastnosti tak, ako sa o nich píše, sami vieme, že to neznamená úplne všetko.
Pre nás stomatológov je podstatné aj ako sa s tým pracuje v praxi. A to nie je vlastnosť, ktorá sa dá načítať. To si treba skúsiť.
Práve preto je pre nás dôležité nielen čítať o materiáli, ale ho aj reálne používať.
Aj preto vznikol Stomadeus. Aby to bolo: „zubári – zubárom“. Aby zubní lekári dostali praktické rady priamo od zubárov. Nie obchod, ktorý vám len niečo „predá“, ale partner, ktorý vie, ako sa s daným materiálom, či prístrojom robí. Ktorý vám vie poradiť, či sa hodí práve pre vašu indikáciu. Ktorý vám dá spätnú väzbu založenú na štúdiách, ale aj na vlastných skúsenostiach.
Pretože v Stomadeus nie sme len predajcovia. Sme zubári. Denne pracujeme s tým, čo ponúkame. Testujeme, študujeme, diskutujeme.
Autor článku: MDDr. Vladimír Opalka
Potrebujete sa poradiť alebo niečo s nami prekonzultovať? Kontaktujte nás: